onsdag, januari 25, 2012

Morgonens springrunda i Central Park

Efter att inte ha sprungit på en dryg vecka (förra veckan blev det inget av eftersom det var så galet intensivt med alla intervjuer) gav jag mig äntligen iväg i morse. Vädret är ju milt här igen nu så det kändes inte så kallt trots att det var tidigt på dygnet. Man märker dessutom av att ljuset är på väg tillbaka för redan vid kvart i sju när jag kom iväg hade det börjat ljusna. Så när jag var framme i Parken var det redan relativt ljust. Stor skillnad mot för en månad sedan alltså. I morse sprang jag ensam, och turen blev som vanligt upp till The Reservoir, men efter att jag sprungit runt den tog jag av på västra sidan istället och sprang alltså en lite varierad runda mot mina tidigare. Kul med lite variation.

På väg söderut på den västra sidan av Parken.

Sjön där man kan ro på sommarhalvåret.

Passerade även ett gäng iklädda röda ryggsäckar som gick runt vid sidan av vägen och såg ut som om de letade efter något på marken. Syns väldigt dåligt här men det såg lite lustigt ut.

Försökte uppförstora bilden något men det är fortfarande svårt att se. Har ingen aning om vad det var de gjorde?!

Kunde konstatera att det var en skön runda i morse!! Fick upp sådan där härlig "flow-go" när man bara springer och njuter. Andningen är rytmisk ch kroppen känns i balans. Sådant gillar jag. På denna runda insåg jag även att jag passerade en del lite kända byggnader. Guggenheim Muséet på vägen runt The Reservoir, sedan Naturhistoriska Muséet när jag sprang på West Side, passerade dessutom The Swedish Cottage vid Shakespeareteatern i Parken. Det låg även kvar en tunn hinna is på vissa delar av sjön (inne vid land) men mer än är det inte med vintern här just nu. Hur lång runda det blev? Vet inte exakt men jag skulle gissa att den blev ungefär lika lång som min "vanliga" alltså runt dryga 7 km eller så. Eventuellt något längre.

Ikväll kommer en kompis förbi på middag. Vi har faktiskt inte setts på ett par år så det ska bli väldigt roligt att träffas. Hon har flyttat runt en hel del de senare åren. Dels bott utanför Toronto, dels i New Mexico. Men nu är hon tillbaka i trakterna här igen. Så förhoppningsvis ska man kunna träffas något oftare framöver.

15 kommentarer:

Annika sa...

Verkligen milt igen nu...
Så trist, oh well.
PWs och springrundor, som dina, är iaf lätta att ta :-)
Härligt att springa i CP! Lovely.
Förstår så väl att du njuter av det.
Ha så kul ikväll md din kompis!!!
Kram från mig!!!
PS, när kommer ni hit?

eastcoastmom sa...

Så avis på dig som kan springa. Min fotled är fortfarande inte som den ska, jag som brukade springa många mil varje vecka... nu ska jag i alla fall joina ett gym, och testa om min fotled klarar spinning!

Keep running!

Saltistjejen sa...

Annika,
ja nu är det rena vårvädret här tycker jag. Hade hellre haft snön kvar men men det går inte att göra så mycket åt vädret. Jag försöker njuta av att det inte är så förbålt kallt att springa på morgonen iallafall när det är mildväder. Och att ungarna kan vara ute mer och att man slipper bråka alltför mycket om kläder... ;-)
Kram!!!
Ps ja du Annika när kommer jag???? :-)


eastcoastmom,
ja jag är glad att jag kan springa. Har haft lite problem med ett knä av och till under flera år men nu är det faktiskt bra peppar peppar. Hoppas att du snart får upp styrkan och smidigheten i foten igen. Det brukar ta sin tid, men med idog träning (på rätt sätt) så kommer du säkert igång igen. Förhasta bara inte för då kan det ju bli värre igen.
Kram!

Charlie sa ... sa...

Ser skönt ut!!!

Och vad var det du skrev på min blogg igår?!

Utveckla!!! :)

Kramar!!

Saltistjejen sa...

Lotta,
det VAR det! Och du, det fanns inte mycket mer att utveckla faktiskt. Mer än att vi inte lär bo här för resten av våra liv precis... ;-)
Jag har skrivit på din blogg ocks. Så du ser vad jag menade. :-)
KRAM!

ExPIAtriate sa...

Later harligt! Jag inbillar mig att jag ocksa skulle springa oftare om jag hade sadan fin omgivning men i verkligheten ar jag nog anda for lat!
Kram!

Saltistjejen sa...

ExPIAtriate wife,
men du man ska inte underskatta miljön i sådana här fall tycker jag! Absolut inte. Det ÄR verkligen en del av motivationen för min del, att få springa i en fin eller rolig miljö. T ex tycker jag det är såååå mycket tristare och går så mycket "långsammare" om jag springer på ett löpband inne i ett gym än ute i Parken här. Så visst gör miljön skillnad!
Kram!

Desiree sa...

Visst är det liksom bästa känslan när man känner att man har flyt och benen känns pigga. Man blir så lycklig av detta. Det är bra att du varierar dig lite. Det är viktigt att ha lite olika rundor. Tycker som sagt att du är himla duktig som fått upp en bra rutin nu för morgon löpning. Nog ser man på dina kort att det börjar ljusna vackert. Här är det fortfarande ganska mörkt. Vilken tid var du ute och sprang?
Håller helt med dig i att miljön spelar en jättestor roll för hur roligt/trevligt det blir att springa. Springer du med eller utan musik förresten? Bra musik i lurarna hjälper också till en hel del.

Mysko med personerna med röda ryggsäckarna. Ser ut som de är ute och spårar, letar eller övar något. Men man undrar vad. Ha en trevlig middag ikväll. Jag antar att ni kommer ha en hel del att prata om.

Kram!

Nilla Q sa...

Hej!

Hittade hit via Lottas blogg, ville bara säga hej:)

Härligt att ta sig en tur i Central Park, själv ska jag till gymmet och löpbandet - inte riktigt lika inspirerande...

Ha en bra dag!

Pernilla

Fourmum sa...

Åh vilken underbar joggingmiljö! Jag har ett trasigt knä som jag försöker träna, men tyvärr har det andra knät tagit stryk av detta så nu är jag tillbaka på ruta 1 igen.. Men en PW i dina omgivningar hade ju inte varit helt fel! ha det så bra! Kram

Dan Syndrom sa...

Blir du inte sugen att fulspringa som Phoebe i vänner då? ;) http://youtu.be/W-IVhJLD0sQ

Coolaannna sa...

Vill också springa där tidigt på morgonen! Tyvärr har jag nog sett för många amerikanska filmer hihih för jag hade varit tvungen att titta bakom axeln hela tiden...så jag inte hade ett gäng mördare där!!!

Men du är modig du och jag full av fördomar *fniss*

Heja dig Saltis!

Åretruntparadiset sa...

Gissar angående de röda ryggsäckarna. Jag tror de geocachade... Då brukar folk se ut så där :).

Katarina sa...

Härligt! Vad duktig du är som håller i dina spring rundor. Det måste vara skönt nu då ert vväder vänder till mer spring vänligt väder!

Kram

Saltistjejen sa...

Desiree,
ja det är så himla skönt när man känner flyt då man tränar tycker jag! :-) och varierande löprundor är alltid bra. Det blir roligare så. Och jag tror det är bra för kroppen att få lite olika långa rundor och med lite variation av backar etc.
Musik hjälper långt. När jag springer ensam lyssnar jag alltid på musik. Medan när jag springer med min kompis ofta springer utan för vi pratar rätt mycket då hahaha! :-)
Kram!!


Vardagslyx,
hej KUUUL att du hittade hit!!!! Hoppas du vill fortsätta titta in då och då! Gymmet och löpbandet är ändå bra. Klart bättre än att inte komma iväg och träna alls. :-)
Kram och ha en fin helg du med!


Fourmum,
ja det är det onekligen. Man blir på så vis inspirerad. Och det är bra för motivationen. Hoppas att ditt knä blir bättre. Med rätt träning kan man ju stärka det, men var försiktig bara så det inte blir värre. Kanske är operation ett alternativ? Särskilt nu när ditt andra knä blivit dåligt. Jag har en kompis som opererade båda sina knän för ett antal år sedan och efter det blev hon väldigt bra och kan både springa och åka skidor igen. Något hon inte kunde göra innan.
Ta hand om dig!!!


Dan Syndrom,
hej och välkommen hit! Har inte sett dig här tidigare tror jag. Haha, ja det kanske jag borde göra nästa gång...?! ;-) Fast så tidigt på morgonen vet jag inte om jag har energin. Det är liksom tillräckligt att bara springa hahaha!


Coolaanna,
men du jag lovar att du inte alls skulle känna så om du kom till Central Park! Det är alltid folk där så man känner sig aldrig "ensam". Oavsett väder så springer, cyklar, promenerar det folk där hela tiden! Jag har aldrig varit rädd eller känt obehag i Parken. Och då har jag ändå sett en hel del "läskiga" filmer och TV-serier.
Kram!!


Åretruntparadiset,
TACK!!! Det var ju kalas att du kunde tipsa om vad det var de GJORD! För jag funderade verkligen. Och ja, de gick verkligen runt och såg ut som om de letade efter saker på marken och i omgivningen. Men jag hade ingen aning om att folk gjorde det i grupp. Och med typ likadana outfits! :-)


Katarina,
tack! ja det är så himla skönt att komma ut sådär tidigt tycker jag. Även om jag alltid får kämpa för att ta mig ur sängen. ;-) Men när jag väl är uppe och ute är det alltid värt det!
Kram!!