söndag, januari 22, 2012

Stilla söndag

Dagen har flutit på i ett lugnt tempo. Inte många knop. Utan typiskt Söndag. På morgonen gick jag och Lill-Skruttan upp. Lite varm mjölk och Pocoyo för henne i soffan. Sedan spelade vi spel. När M kom upp blev det frukost och sedan fortsatte vi att slöa här hemma. Tills någongång mitt på dagen då det blev dags att dra på vinterkläderna. M och Lill-Skruttan gick ner på innergården för att leka i snön med ett par av Lill-Skruttans kompisar och deras pappor. Det verkade visst varit Pappadagen idag haha! Vad de andra mammorna gjorde vet jag inte. Själv gick jag och handlade lite.

Väl hemma igen fortsatte vårt lugna söndagstempo. Lill-Skruttan har lekt och lekt och lekt hela dagen. Ute först då, och sedan inne. Både M och jag förundras över hur bra hon kan leka ensam nu. För inte alls länge sedan kunde hon knappt roa sig i fem minuter på egen hand. Men nu är det allt längre stunder då hon roar sig själv utan vår inblandning. Idag har hon haft kalas, skola, dagis, krokodilbil och annat här i vardagsrummet.

Under eftermiddagen fick jag till och med en mycket skön tupplur på sängen. Så skönt!! Lill-Skruttan och M roade sig i vardagsrummet. Och när jag vaknade stod han i köket och putsade. Vilken lyx!

Kvällen kommer gå i vänners och fotbollens tecken. När M och Lill-Skruttan var nere på gården idag blev vi inbjudna till våra kompisar Familjen K här i huset bredvid. För att bara "hänga lite", köpa hem lite middag och kolla NFL matchen. Viktig sådan nu såhär alldeles i slutspelet. Jag bryr mig inte alls om fotbollen (läs: amerikansk fotboll) men det är alltid trevligt att ses och jag gillar faktiskt att träffas just under sportevent på något vis. Just att kunna träffas såhär lite spontant är det jag gillar bäst med hur vi bor och lever just nu. Att ha vänner runt hörnet. I samma hus eller i något av husen intill. Ses på en fika, middag eller så. Utan stor planering eller mycket om och men. Enkel vardagsvänskap. Jag älskar det verkligen!

7 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

Bäst, med enkel vänskap! Love it too!

Ert hus verkar så trevligt också :)


Söndagen for iväg, nu är det redan kväll. Men snart är det helg igen ;) Jag har fotat lite från "winter in Connecticut" så jag ska ladda upp bilderna men först blir det middag, firre!

Kram!!

Saltistjejen sa...

Lotta,
javisst är det skönt med just sådan vänskap! :-) Att lätt bara "ses" utan några direkta stora planer.
Å jag ser fram emot dina bilder! De är ju alltid så underbara!!! :-)
Ha en toppenfin söndagkväll!
Kramar!

Trillingnöten sa...

Vilken härlig söndag! Jag älskar sånt. Helt opretantiöst och härligt! Jag har faktiskt aldrig haft vänner så tätt inpå så jag har ingen aning om hur det kan vara :) Jag har flyttat så mycket och mina vänner med att det aldrig blivit den där vardagsvänskapen utan mer planerat. Kanske i framtiden, vi får la se :)

ExPIAtriate sa...

Underbar sondag! Ja vardagsvanskapen ar toppen! Ga over pa en fika, ett glas vin, spontan BBQ eller play date! Det ar guld vart att ha sina vanner sa nara!
Hoppas ni far en harlig start pa veckan!
Kram!

Saltistjejen sa...

Trillingnöten,
jag hoppas du får uppleva just den typen av vänskap senare för det är verkligen så himla skönt. Mysigt. Och för min egen del en stor del av min känsla för "hem". Alltså om jag har ett bra nätverk runtomkring mig så trivs jag bra oavsett var jag bor och lever. :-)
Kram!!


ExPIAtriate wife,
ja det var en skön söndag!! Och just den här enkla vardagsvänskapen är så skön eftersom det är de vännerna man träffar oftast och liksom helt kravlöst. Det underlättar dessutom när man har barn, just detta att man lätt kan ta sig till varandras hem.
Kramar!

Desiree sa...

Låter som en riktigt skön söndag. Det är ju perfekt att ni har så pass stort umgänge som ändå bor väldigt nära och det underlättar ju helt klart de där spontana träffarna. Även om vi bor hemma i Stockholm nu så blir det väldigt sällan några spontana träffar. Men det händer. I fredags blev det en spontan afterwork med vänner som också bor i Sjöstaden och det är ju alltid nice.
Kram!

Saltistjejen sa...

Desiree,
ja det var det. Och att kunna ses spontant såhär är verkligen underbart tycke jag! Särskilt med barnen. Att slippa åka iväg utan att man enkelt kan ses i närheten gör stor skillnad tycker jag.
Härligt med er spontana After Work!!! Kanske något ni kan göra oftare om flera av er bor i Sjöstaden?!
Ha en fin vecka nu!
Kramar!