söndag, januari 15, 2012

Bildbomb från gårdagens besök på MoMA

Igår lördag, tillbringade vi nästan hela dagen på MoMA här i staden. Tillsammans med våra vänner Familjen Blues som tidigare hade berättat för oss om att MoMA har ett speciellt rum för barn som de kallar Material Lab. Där får barnen känna och leka med olika material. Det hela är mycket genomtänkt och genialiskt gjort. Alla material som finns där är sådant som även finns på muséet och barnen får känna på materialen och kan i många fall även leka och experimentera med dem. På ena väggen sitter olika skåp uppsatta med dörrar av olika material. När man öppnar skåpen finns lådor med saker i det materialet dörren visade. Dessa kan man ta ut och använda på olika vis. På väggen står det även bl a "Explore how materials are used in art. Experiment, arrange and create!" Där finns även datorer med speciella program så att barnen kan måla med pensel direkt på skärmen vilket var väldigt populärt. Även böcker om konst för barn samt lego, pussel och annat fanns att leka med. Lill-Skruttan byggde med legot också och det lästes även en del böcker. Här kommer en bildbomb från gårdagens besök.

MoMA's innergård där man kan gå runt och se på olika statyer.

C och Lill-Skruttan går på upptäcksfärd.

Men vad ligger där på markenP?! Ett HUVUD!!! Det tyckte de små flickorna var lite knasigt eftersom huvudet saknade kropp...

Lill-Skruttan kollar in "Figurengruppe" gjord av konstnären Katharina Fritsch.


Här är en bild tillägnad Olgakatt!!!!


Väl inne på Material Lab parkerade vi vagnarna utanför rummet.

Här kunde man själv välja olika objekt och arrangera dem på olika vis. Även bakgrunden kunde bytas ut så man fick olika mönster. Det gillade Lill-Skruttan.

Kanske främst för att de bl a hade en panda, en isbjörn och en liten fågelholk där som hon arrangerade om och om igen....

Sedan ville hon såklart prova på att måla på datorskärmen. Man kunde välja olje- eller vattenfärg.

Här målar tjejerna för fullt!



En annan rolig sak var ljusbordet.

Denna "utdragssoffa" tyckte jag var otroligt smart! Den är gjord av kartong och kunde verkligen dras ut så den rymde väldigt många personer. Kanske något för våra små New-York-bostäder?!? Fast i vårt fall skulle det nog mest bli en gigantisk klösbräda för katterna...


Så testades de olika matieralen också. Väggen med skåpen syns i bakrunden.

Kartong, trä, gummi, skålar i plast och annat fanns att se, känna, lukta och ibland även bygga med.


Ett av skåpen innehöll papper, och ett en spegel. 

Spegel, papper och pennor.

Då kan det bli en sådan här teckning.

På vägen från Material Lab passerade vi Innergården igen och Lill-Skruttan hälsade på Picasso's "She-Goat". Eftersom geten hade en väldigt rund mage konstaterade Lill-Skruttan att det antagligen var en baby goat där inne.


Färgglad Ljuskonst!

Det blev även god mat på MoMA's Café. M och jag delade på en portion med tre bruschettas samt en svamppaj med sallad. Mycket gott!

På borden fanns även papper där man uppmanades att rita eller skriva om sitt besök på MoMA. Lill-Skruttan gjorde detta (högra bilden. Klicka ifall ni vill se bilden lite större.) och sedan kunde man scanna det i en specielll scanner på vägen ut . Alla besökares teckningar/brev som scannats visades sedan på en skärm utanför Caféet.

Efter vår eftermiddagsfika/lunch gick vi en liten tur på översta våningen. MoMA hade "Bingobrickor" för barnen där man skulle försöka hitta olika material. Lill-Skruttan och C gick runt och letade efter de olika materialen (papper, oljefärg, emalj, ståltråd etc...) man skulle hitta för att få bingo, och med vår hjälp lyckades de båda hitta tillräckligt många material bland tavlor och skulpturer för att få ihop varsin Bingorad. 

Claude Monet's näckrosor.

Här sitter Lill-Skruttan med sin Bingobricka i vagnen.

Två Bingotjejer!


Just som vi skulle gå ut såg vi denna videoinstallation på en vägg på 2:a våningen. Både jag och M reagerade på att det var filmat från ett av de lite äldre pendeltågen i Stockholm! Fast själva "filmen" var inte särskilt bra eller intressant...


På hemväg. Här längs 5th Avenue.

Staden är vacker i skymningsljuset tycker jag.





En riktigt rolig och annorlunda dag fick vi. Och till alla som besöker New York City med barn rekommenderar jag verkligen ett besök på MoMA och Material Lab! Det var super!

Imorgon är det dags för min andra intervju vilket mer kommer vli att få följa med en av de anställda under deras arbetsdag för att se hur de jobbar. Fick alldeles nyss ett telefonsamtal från dem och tydligen ska jag ha på mig sköna, bekväma skor. M kommer däremot att få en hemmadag imorgon med Lill-Skruttan eftersom det är Martin Luther King Day och skolorna är stängda. Många arbetsplatser är också stängda under morgondagen, men tydligen inte det företag där jag just nu verkar lite intressant. Men mig gör det ingenting.

12 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

MoMA är super! Material Lab visste jag inte om, däremot deras goda mat. Ella kommer ha en double major in arts and science ;)

Varmt lycka till i morgon! Sköna skor låter bra...jag är alltid impad när jag ser en del kvinnor på Manhattan med 10 cm hög klack utan att blinka. Jag pallar inte ett kvarter ens!

Jag tar sovmorgon men håller tummarna för dig!

Kram

Saltistjejen sa...

Lotta,
ja MoMA är verkligen ett underbart museum, men nu fick det ytterligare en stjärna i min bok eftersom de har så bra aktiviteter för ungarna!!!! :-) DET kände jag inte till tidigare men det är toppen!
TACK för ditt Lycka Till också!!! Du är så gullig!
Jag ska ta på mig bekväma skor OCH bekväma strumpor! :-)
Kramar!!!

Trillingnöten sa...

Det där visste jag inte om MoMa! Underbart :) Jag gillar verkligen sånt där så dit ska vi bege oss tror jag :) Lycka till idag nu!

Saltistjejen sa...

Trillingnöten,
ja gör det nästa gång ni kommer hit!! Det var verkligen toppen och jag tror N skulle storgilla det!! :-)
Tack för Lycka-Tillet också!
Kram!

Desiree sa...

MoMA är ett underbart museum. Jag var där då jag var i NY år 2000 och gillade det jättemycket. Jag skulle väldigt gärna gå dit igen. Material Lab låter perfekt för barn i Ellas ålder. Ser himla kul ut att måla med pensel på skärm. Det hade jag också tyckt varit roligt att prova på. Åh Monets fina näckros tavlor är ju bara så vackra.
Stort lycka till med intevjuvn imorgon. Håller tummarna hårt för dig.
Kram!

Anne-Marie sa...

Vilken spännande dag ni hade. Har aldrig hört talas om detta museum. Kommer jag någon gång till New York får jag komma ihåg MOMA. Håller tummarna hårt för ditt andra besök. :) Kramar!

anna of sweden sa...

Åh, vad jag gillar sådana utställningar. Det är så sympatiskt på något vis.

Mitt allra varmaste lycka till idag!

Kram!

Josefine sa...

Det där verkar vara toppen! Slår ju Teknikens- och sjöfartenshur här i Malmö med hästlängder! =)

Jag spelade ofta Candyland med den svensk/kanadensiska familjen jag jobbade hos för några år sedan, och jag älskade det! Men jag har inte lyckats hitta det till försäljning i Sverige tyvärr...

Saltistjejen sa...

Desiree,
ja jag tycker också väldigt mycket om MoMA! Och det kommer att bli en intressant dag idag helt klart. Får se vad som händer.
Kram och tack för dina tummar!


Anne-Marie,
ja det var en väldigt rolig lördag. Om du kommer till NYC så tycker jag att MoMA samt Metropolitan Museum of Art är de museum du verkligen "måste" besöka. Och Guggenheim har en fantastisk arkitektur.
Tack för tummar!
Kram!


anna of sweden,
ja det är väldigt roligt att besöka ihop med barn. De är kreativa när de kan vara kreativa och sådana här ställen uppmanar ju verkligen till just kreativitet. :-)
Tack för ditt Lycka till!!
Kramar!


Finelinan,
fast jag gilled Teknikens- och Sjöfartens hus när vi var i Skåne i somras. Tyvärr var själva lekrummen stängda då p g a renovering men det fanns ändå rätt mycket att se och göra.
Ang Candyland, har du kollat på t ex Amazon eller annan online shopping? Kanske kan du köpa hem det på det viset?
Kram!!

Annika sa...

Fina Bilder från ett bra besök!!
Härligt!
KUL för Ella och för er. Speciellt kul kan jag tro hon tyckte att dataskärmarna var :-)
Förstår att det är ett museum väl värt att se!
Har aldrig varit där.
Kram!!

olgakatt sa...

Tackar för bilddedikationen!
Lousiana har en sådan suverän barnavdelning också och ett särskilt barnmedlemskap som jag försåg sagobarnet Olof med i många år. Från att han var ca 5 år var vi och "kollade" (hans uttryck då) på Picasso, Giacometti, Monet, Miro och många andra. Nu när han är över 20 och snart veterinär ses vi då och då på Lousiana fortfarande!
Bra att böja i tid det som krokigt ska bli! Härligt med ungar som ju tar konsten så rakt och naturligt utan hämningar.

Saltistjejen sa...

Annika,
tack! Och ja det var ett toppenbesök verkligen! För både oss och barnen. Tycker verkligen du ska besöka MoMA någongång då du är i staden Annika!!! :-) Väl värt ett besök!
Kram!!


olgakatt,
å varsågod!! :-)
Och visst är det kul att en del museum har sådana här speciella aktiviteter för barn tycker jag. Att få dem engagerade och intresserade på ett sådant bra vis. Även vi lärde oss en del. :-)
Kram!