lördag, januari 21, 2012

Blågult

Idag blev det en tur till Lilla Sverige. Anledningen till besöket var helt enkelt att en av våra vänner planerat att åka dit för att uppdatera sitt hem och därmed hade hyrt en bil. Han frågade om jag ville hänga med, och att få åka bil till och från det småländska varuhuset är inget man tackar nej till om man blir erbjuden. Kändes som ett trevligt sätt att spendera sin fredagseftermiddag på också. Lite kompishäng på Ikea. Så självklart följde jag med.

Vårt närmsta IKEA ligger i Red Hook, Brooklyn. Detta är utsikten från ett av fönstren i restaurangen. Om ni tittar noga så ser ni en liten "pinne" skymta långt borta i horisonten, till höger om en av byggnaderna. Den lilla pinnen...

...ser ut såhär när man zoomar.

Det blev en riktigt trevlig tur. Eftersom det är en vanlig fredag var det relativt lite folk där vilket alltid är skönt. Vi gick runt lite och spanade in en del småsaker samt kollade in de möbler A skulle köpa. Sedan blev det en lite senare lunch i restaurangen. A frågade mig om jag tyckte det kändes konstigt att vara i en affär vars koncept var så nationalistiskt. Med blågula färger överallt, och med svenska namn och till och med svenska böcker i bokhyllorna. Men jag sa att det gjorde jag inte. Det känns snarare lite skönt. Nästan lite som att "komma hem". Man känner igen allt och det känns tryggt och hemvant på något vis. Man nickar lite igenkännande till namn som "Stuva", "Mjöd" och självklart gamla goda "Billy".

Lunchen avslutades med en "princessbakelse". Mmmmmarsipaaaan!!!

Som alltid när man besöker detta Lilla Sverige så plockar man på sig en del smått och gott. Idag hade jag som primär uppgift att försöka hitta någon form av mindre lampa eftersom vi har så dålig belysning i vardagsrummet. Det blev två Jansjö med klämmor till slut. En att klämma fast på vår ena bokhylla för att fungera som liten läslampa i soffan, och den andra som skrivbordslampa vid datorn.

Jansjölampan

Jag tog även en kort runda bland IKEA-maten. Det var första gången sedan de slutat sälja märkesvaror och nu enbart säljer sina egna produkter. Utbudet var klart magert måste jag säga, men jag handlade ändå lite. Jag har alltid gillat deras apelsin och fläderblomsmarmelad så en sådan burk fick det bli. Samt ett paket frysta räkor med skal och deras blåbärste.

Inatt ska det komma snö enligt alla. Vi får väl se. Jag hoppas det stämmer. Dels för att jag blir glad av snö. Mycket. Och dels för Lill-Skruttan frågat och tjatat i stort sett vareviga dag sedan innan jul om att hon vill att det ska komma snö. Hur många gånger kan frågan om snöns ankomst varieras tror ni? Jag kan svara på att det är oändligt många....! "När ska det bli snö, mamma?" "Ska det aldrig bli snö?" "Varför kommer det ingen snö fast det är vinter?" "När kan jag få göra snögubbar?" "Tror du det ska snöa snart?"

Så hej Snö vill jag säga. Välkommen. Men vi får vänta och se. Och hoppas. Kallt är det iallafall nu. Och torrt. Vi har båda våra luftfuktare igång här hemma. Ändå krullar huden nästan ihop sig i den torra torra luften. Både M och Lill-Skruttan har händer som är nariga, svullna och röda. Mina känns som sandpapper men än så länge är huden okej på dem. Inga sprickbildningar eller så än. Men så smörjer jag in dem ungefär lika ofta och mycket som Farbror Barbro också...

Fredagstemat som Erica står för har jag tyvärr inte hunnit med. Men jag hoppas återkomma till det lite senare. Kanske efter helgen?

15 kommentarer:

Desiree sa...

Kul med en liten tur till IKEA. Det förstår jag att man inte tackar nej till. Hi hi tänk att det alltid är så att det aldrig går att åka dit utan att komma hem med något. Vi har faktiskt inte varit på IKEA sedan vi flyttade hem. Det beror på att vi helt enkelt inte får plats med mer än vad vi har just nu så det känns bäst att inte sätta sin fot där just för att man alltid på något sätt lyckas dra hem både det ena och andra. Så himla synd att de slutat sälja märkesvaror bland maten. Jag tror det kommer att tappa jättemycket på det.
Hoppas ni får lite snö så att E blir nöjd. Här är det också rätt kallt just nu men ingen snö och för egen del så är jag otroligt nöjd över denna vinter hittills eftersom jag gillar snöfattiga vintrar.
Kram!

Emmama sa...

Jag hade heller aaaaaldrig tackat nej! :) Vilken mysig eftermiddag! Vi har tyvärr några timmars resa till IKEA men när jag har jobbärenden till Glasgow eller Edinburgh passar jag såklart på.. :)

Ha en skön helg!

Kram!

Charlie sa ... sa...

Vi har varit på Ikea i Red Hook och sett
"pinnen" - det var fint. Det var några år sedan, när det var nyöppnat. En av de bättre vyerna från en Ikeamatsal
måste jag säga!!

Det är så trist med Ikea Food. Utbudet är sämre och vissa produkter smakar inte som originalet, annat är ok. Det finns en skandinavisk affär här i krokarna som har mycket av det Ikea brukade sälja. Dax att kolla in igen!

Vet inte hur snömängden är i stan men här ser det mest ut att vara ett tunt täcke...men nu snöar det visst igen!!! Det kanske blir lite snöbollar iallafall :)

Ha en skön lördag!!!

Kram

Annika sa...

Moderskeppet brukar jag kalla IKEA för. Det är dock inte jag som kläckt namnet. Jag läste det på en blogg en ggn och tyckte det var SÅ bra!
Jag måste också dit snart. Köpa ny köksmatta, nya ljus etc.
KUL att vara där, men faktiskt mkt mindre kul numera då de tagit bort all märkesmat. HATAR det. DET är inte samma sak längre. ALLS.
Vilken MISS.
Jag känner till mååånga svennar som åker dit allt mindre nu.
BIG mistake, HUGE!!

Här har det snöat inatt, tunt och ISIGT. men vitt är det ju!

Utsikten från din IKEA matsal är bättre än hos de bägge IKEORNA jag har i DC :-)
Härlig utsikt hos dig!!!


Kramar!!

Saltistjejen sa...

Desiree,
ja det är roligt att komma till IKEA ibland tycker jag. Och att ni inte varit till Ikea sedan ni flyttade tillbaka till Sverige är inte så konstigt tycker jag. Ni har som sagt inget behöv av nya möbler och svensk mat kan ni få tag på överallt och då mycket bättre sådan! Ni behöver inte heller "tanka svenskt" heller vilket man ibland kan känna att man vill göra här och därför åka till just Ikea. :-)
Nu snöar det här och det är himla mysigt!
Kram!!


Emmama,
japp det var en mysig eftermiddag! Här har vi åkt mycket ill Ikea sedan de öppnade ett i Brooklyn. Innan var det New Jersey som gällde och då blev det ytterst sällan.
Kramis!


Lotta,
javisst är utsikten fin där! Med Fihetsgudinnan. :-)
Maten ÄR trist nu tycker jag. Man saknar massor. Men visst finns matprodukter som fortfarande är bra och även som jag gillade innan också.
Här snöar det nu. Tunt än så länge men ändå. Jag hoppas det får ligga åtminstone under morgondagen. Men sedan ska det ju bli supervarmt igen... Suck!
Kramar!!


Annika,
japp jag berättade det för min kompis igår och det tyckte han var skoj! :-)
Visst är det TRIST att de inte har märkesmaten längre!!! Men ärligt talat tror jag inte de tappar så mycket på det ändå eftersom icke-svenskar inte bryr sig nämnvärt om det. De köper glatt det som finns där och ja, det är säkert smart av Ikea ur ren ekonomisk synvinkel.Vi utlandssvenskar är dock så FÅ att jag inte tror det märks särskilt att vi inte köper så mycket mat längre. Vi är ju inte precis som utlandskineserna som ju är hur många miljoner som helst... ;-)
Här snöar det nu!
Jehooo!
Hoppas det får stanna ett tag fast jag vet att värmen kommer igen redan på måndag.
KRAM!

Steel City Anna sa...

IKEA-maten en besvikelse men nu blev jag ändå sugen på att åka dit :)

Saltistjejen sa...

Steel City Anna,
ja även om det inte är som förr så tycker jag det är roligt att åka dit ibland. Och fortfarande kan man ju köpa en del av deras mat ändå. :-)

Cecilia svengland sa...

Vi var också på i Ikea idag...fast i London då förstås!!! :-)

Saltistjejen sa...

Cecilia,
kul!
:-) Hoppas ni fick tag i sängen och det andra ni ville ha!
Kram!

Annika sa...

Nej, det är ju det som är problemet.
Det märks inte, och oss skiter de i.
Som sagt, inte lika skoj längre, men oh well...
Ok prylar har du ju fortfarande. Så visst åker jag dit, men inte lika ofta längre...
So it is...
Kram, snön ligger kvar här, men på måndag ska det ju bli 12 hela grader och då försvinner den, suck!!!
trist...
Kram!

Saltistjejen sa...

Annika,
jamenvisst är det så. Och så DÅLIGT!!! Men men....
Som sagt de har fortfarande bra prylar och möbler som helt klart är bland det bästa om man vill ha praktiska och snygga saker till en billig penning.
Jag är också ledsen för att det ska töa snart... :-(
Kram!

olgakatt sa...

Jag har två sådana "snoklampor" fast fastskruvade i vägg. Dom är en aning klena i snurren, man får vira till dem ibland när de blir impotenta. Men lyser bra direkt i boken!

Saltistjejen sa...

olgakatt,
ja vi märkte också att de inte var helt enkla att få exakt dit man ville. Men än så länge är vi mer än nöjda ändå! :-) Perfekt för oss också att kunna klämma fast dem i bokhyllan samt i hyllorna ovanför skrivbordet. Slippa borra i väggen eller ha stående lampor där ingen plats finns. ;-) Och skenet är bra.

Nessan sa...

Jag läste just en artikel på svd.se om detta med IKEA och externa varumärken och tydligen ska de nu ta tillbaka externa leverantörer i vissa kategorier (som tex godis) i vart fall under en viss tid framöver. Tänkte direkt på dig och ditt blogginlägg då jag läste det så jag ville bara berätta om detta! :)
http://www.svd.se/naringsliv/ikea-backar-om-leverantorer_6791231.svd

Saltistjejen sa...

Nessan,
TACK!!! Å vad GLAD jag blir över att du tänkte på mig och vill dela med dig av detta!!!!!!! Tack tack tack! Gulle dig! :-)
Nu ska jag kola artikeln!
Kram!!!