söndag, januari 08, 2012

En dag i Brooklyn

Så var det dags att hälsa på våra vänner i Brooklyn igen. En dryg vecka sedan sist. Vi tog F-tåget i förmiddags för att bruncha med dem på ett av deras favoritställen i sitt nya grannskap. Applewood. Lill-Skruttan var inte riktigt sitt vanliga jag idag. Troligen delvis beroende på att det blev så sent igår. Ofta blir hon lite ur gängorna dagen efter sena kvällar. Så det tog en stund innan hon tinade upp. Satt som en Butterfia i vagnen trots att W försökte liva upp henne på alla tänkbara sätt medan vi väntade på att få komma in på restaurangen.

Fina kannor framför entrén.

Men väl inne var det minsann en riktigt glad tjej och en riktigt glad kille som åt pancakes så det nästan sprutade ut genom öronen. Och när de ätit färdigt var de uppe på golvet (sitta still vad är det för onödigt påfund?!?) och dansade hand i hand, hoppade, skuttade fram och tillbaka mellan borden, skrattade och sjöng. Maten vi åt var verkligen toppen, så om ni är i närheten av 7:e Ave och 11th Street tycker jag verkligen ni ska testa Applewood's brunch!

Lite pyssel i väntan på maten. Jag uppskattar verkligen restauranger som har lite sådant till barnen medan man väntar. 

Det glada humöret hos de två små höll i sig då vi gick ut från restaurangen och bort mot Harmony Playground i Prospect Park där de lekte tills vi vuxna tyckte att vi kände för att gå in igen. Promenad hem till vännerna där vi beundrade deras nyinköpta IKEA köksmodul och fick en varm god kaffe, i just den ordningen. Det blev lek (där framförallt kurragömma var väldigt poppis, och prat innan vi åkte hemåt igen strax innan 17-tiden. Det känns så bra att veta att barnen älskar att ses och har så roligt tillsammans. Det värmer verkligen.

På väg mot lekparken.

En färgglad entré


Vi promenerade hemåt genom Prospect Park. Lill-Skruttan och W ville hålla varandra i hand hela vägen.

Det lästes böcker.

En god Cappuccino. Självklart serverad i en Browns-mugg!!

Lill-Skruttan somnade på tåget och när vi kom hem var hon återigen ganska trumpen. Men en sväng ner till Playroom hann vi med där hon träffade kompisen O en stund. De lekte affär, och åkte rutchkana. Sedan klättrade Lill-Skruttan en del på klätterväggen och så spelade hon och jag lite basket. Hon var faktiskt riktigt duktig på att få bollen i korgen! Kvällen har sedan varit riktigt mysig. Lill-Skruttan och jag spelade båda hennes olika "Busytownspel" medan vi väntade på att M skulle komma från jobbet, och när han kom spelade han och Lill-Skruttan ett parti Barbapapa-memory medan jag fixade färdigt middagsmaten. Nu är det återigen ny vecka. Och vi närmar oss mitten av januari. Redan.

15 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

Jag är så impad över alla era trevliga aktiviteter och lektid. Jag var inte alls en lika bra lekmamma inser jag när jag läser det här ;)

Brooklyn verkar rent generellt jättetrevligt och säkert med ett något lugnare tempo än Manhattan, eller har jag fel?

Och ja, det är mitten av januari snart. Jag hinner inte med!!

Kramar!!

Charlie sa ... sa...

ps, jag tror det är samme norrman, hur dryg som helst!!

Trillingnöten sa...

Vad underbart att de får träffas W och lilla E :) De är så söta tillsammans tycker jag! :)

Katarina sa...

Vad roligt att de fick ses snart igen, ett kärt återseende. Härliga bilder! Kram

Saltistjejen sa...

Lotta,
men ni levde ju helt annorunda. Här måste man "aktivera" sina barn lite tycker jag och följa med eftersom E är så liten. Det blir så här eftersom vi inte har trädgård eller så. Brooklyn r himla fint. Men det är stort och jag har bara varit i vissa delar. En del delar av Brooklyn är också väldigt nedgångna och "fattiga". Men park Slope är mycket populärt och där är det fint och lugnt. Prospect Park är otroligt fint! Som Central Park fast något mindre.
Och du, det MÅSTE verkligen vara samme norrman! Tyvärr!! ;-)
Kramar!


Trillingnöten,
ja det är fint att vi har kunnat ses såpass "nära" i tid nu. Även om de själva tycker det är lååångt mellan gångerna jämfört med hur ofta de sågs då W bodde här.


Katarina,
tack! Och ja, de två små njuter verkligen av att ses.
:-)
Kram!

Anne-Marie sa...

Ni verkar alltid hitta på så många trevliga aktiviteter. Kul! Ser ut att ha varit en härlig dag i Brooklyn. Kramar!

ExPIAtriate sa...

De ar sa himla sota dar de gar hand i hand!!! Brooklyn ser trevligt ut, jag som bara sett Manhattan under nagra hektiska dagar.
Vilka roliga saker ni hittar pa, jag ar den lataste och trakigaste mamman i hela varlden.
Kram!

Desiree sa...

De är ju så otroligt söta där de går hand i hand. Det syns att de är riktigt goda vänner. Jättekul att både de små och ni fick en heldag med era vänner i Brooklyn. Hur lång tid tar det med tåget?
Kram!

Taina sa...

Vem är inte trött efter en sen kväll? Men pannkakorna gjorde nog susen! Tänker på vad många ställen du rekommenderat som jag sedan försöka lägga på minnet. Men på något sätt blir det liksom inte av när jag väl kommer till NYC. Fel på minnet kanske? Hahahahaha!

Kul att ni fortfarande håller kontakten och det är ju inte till månen de flyttat. Men jag kan förstå skillnaden med hur det var innan då de bara kunde springa över till varandra.

Happy Monday!!!

Kramar!!

Josefine sa...

Låter härligt att de är så bra vänner! Önskar att Gibson hade några sådana kompisar också, men eftersom vi inte umgås så mycket med folk får han nöja sig med att leka med dagiskompisarna där och på lekplatsen...

Annika sa...

Saltis, säger som Lotta: jag är så impad av dig som mamma!!
Du leker så mkt med ellan, mkt mer än vad jag lekt med K. Jag läste, pysslade och sånt med henne. Peter tog lekdelen.
Sen har du tålamod som en ängel!

Måste ftåga, skulle ni vilja flytta till Brooklyn om tillfälle gavs?

Ni har alltid så mkt roligt på g på helgena. Så kul för er alla.

Kramar!!

Saltistjejen sa...

Anne-Marie,
ja vi försöker ofta göra åtminstone någon "utflykt" under helgerna. :-)
Kram!!


ExPIAtriate wife,
ja de vill nästan alltid gå hand i hand när de träffas. :-) Brooklyn är väldigt trevligt! Det är lugnare än Manhattan och mer "öppet" eftersom där inte finns lika många höga byggnader. Men visst är de olika områdena i Brooklyn väldigt olika varandra också.
Haha, jag tror inte du är vare sig lat eller tråkig som mamma! ;-)
Kramar!


Desiree,
ja det är så roligt när vi träffas eftersom barnen verkligen älskar att leka och prata med varandra! Och vi har ju trevligt på samma gång! :-)
Det tar en liten stund med F-tåget. Tror att det allt som allt tar ca 45-55 minuter dörr till dörr beroende på hur länge man får vänta på tåget. Och själva tågresan tar kanske 35-40 minuter ungefär lite beroende på vilken tid man åker.
Kramar!


Taina,
haha nej visst, vi är ju dessutom en nattugglefamilj som därmed är rätt morgontrött hela högen. ;-) Ja du Taina, du få ta något av de ställena jag rekommenderat nästa gång ni kommer till stan! :-)
Visst är det skönt att det är såpass lätt att ses ändå även om det naturligtvis blir annorlunda än när barnen i stort sett kunde springa över till varandra helt själva utan oss vuxna också.
Kramar och stressa inte ihjäl dig nu!


finelinan,
jag tror att det kan vara lite speciellt att växa upp här på det viset som vår dotter gjort. Man umgås rätt tätt med varandra 8familjerna runt omkring) och de knyter därmed ganska nära vänskapsband de små. Vad gäller W så har de ju känt varandra sedan de var yngre än 1 år och vi har setts mer eller mindre dagligen. Och med R (som gav henne snöflingan i helgen) har hon nästan ett ännu starkare band eftersom de började dagis som så pyttesmå (båda var 3 månader då de började) tillsammans och följde varandra där ända fram till i höstas då de hamnade i olika rum (på samma dagis dock). Så de är verkligen mer som bror och syster än som vänner. Vilket gör att de även bråkar mer... ;-)
Jag är säker på att Gibson kommer utveckla starka vänskapsband med tiden han med. Det vanligaste är väl att sådant kommer när barnen är något äldre ändå?
:-)


Annika,
men vännen du behöver verkligen inte vara imponerad av mig som mamma. Ofta känner jag mig väldigt otillräcklig och har inte alls det tålamod jag skulle önska. Eller påhittigheten för den delen. Och leka gillar jag faktiskt till viss del. Sådant blir roligare ju äldre de blir tycker jag och lekarna blir mindre enformiga. ;-) M leker också med henne men jag är ju nu oftare tillsammans med henne på fritiden eftersom M jobbar ganska mycket på helger och kvällar också, vilket gör att jag såklart tar en större del av både lek-, läs- och pysseltid med henne.
Hoppas ni får en fin vecka nu!
KRAM!!

Saltistjejen sa...

Annika,
glömde helt svara på din fråga. Men jo, Brooklyn är otroligt fint så vi skulle mycket väl kunna tänka oss att bo och leva där. OM vi skulle stanna kvar i NYC i framtiden. Nackdelen är att det fortfarande är ohemult dyrt att leva där. Enigt en undersökning jag nyligen läste så är Manhattan det absolut dyraste stället att leva på i hela USA, med just Brooklyn som god tvåa.... Iallafall om man ska bo i ett bra skoldistrikt (vilket vi ju måste med tanke på E). Så om vi skulle lämna NYC skulle vi få så mycket mer för pengarna, rent allmänt. ;-) Men men vi får se. Vi måste ju ta oss dit där vi kan få jobb. OM vi KAN få jobb håhåjaja,... ;-) Men det hoppas vi såklart på!
Kram!!

Annika sa...

Ja, jag kan tro det. Prismässigt, att det inte skiljer mkt från Manhattan.
dyrt som krut.
Jag tycker det är dyrt här, det mesta, men jag vet ju att ni får pynta upp ännu lite mer för det mesta.
OCH NU VRÅLSNÖAR DET HÄR!!!!

Saltistjejen sa...

Annika,
ja tyvärr är det så. Dyrt som attan. Två townhouse vi passerade igår på vår promenad var till salu och prisenra låg mellan 1.25-1.4 miljoner. Dollar!!! Och då behövde båda renoveras en del skulle jag tro för de såg inte direkt superfräscha ut... Visserligen är ett townhouse stort och flera hyr ju ut ett plan då men ändå. Det är MYCKET pengar det!!!
OJ har ni SNÖ nu!!! Här är det plusgrader och sol.
KUL o ni får snö som stannar ett tag!
Kraaam!