måndag, januari 23, 2012

Gott Nytt Drakår!

Idag är det första dagen på Drakens År. Just nu firas det Kinesiska Nyåret och det nya året är just Drakens. Till Lill-Skruttans glädje. Hon älskar ju drakar och dinosaurier just nu. Jag hyser faktiskt själv en barnslig kärlek för just drakar och har t ex läst och älskat Christopher Paolini's böcker där just drakarna spelar en central roll. Även i serien "Game of Thrones" spelar ju drakarna en betydande roll och även om jag inte läst böckerna utan endast sett första säsongen av filmatiseringen så ser jag verkligen fram emot att just drakarna kommer att få ta mer plats i kommande säsonger.

Det Kinesiska Nyåret uppmärksammas även på Lill-Skruttans dagis eftersom det är många kineser på Campusområdet vars barn går på dagiset. Sådant är roligt tycker jag. Att de verkligen pratar om och involverar barnen i olika kulturers traditioner. Jag var ju t ex där och pratade om Lucia i december. Och nu inför det kinesiska nyåret har en av Lill-Skruttans kompisars mamma varit delaktig i att ge barnen i Green Room en möjlighet att få veta mer om just denna högtid.

Detta är ett utdrag från den gångna veckans email från Green Room:

"GUNG HAY FAT CHOY!  "Best wishes and Congratulations. Have a prosperous and good year." On Sunday, it is Chinese New Year's Eve.  Today we read "Lion Dancer: Ernie Wan's Chinese New Year" by Kate Waters. It is the story of Ernie Wan, a young boy that lives in Chinatown and will be performing in the Lion Dance for the New Year for the first time. We learned about many of the traditions during this special time. The Green Room children painted with red paint and gold glitter on sheets of construction paper to make a banner for Chinese New Year. On Monday we will read "Gung Hay Fat Choy: Happy New Year" by June Behrens.  At Circle time, we will be sharing the folk story "Buddha Calls the Animals" a story of how the years were named after specific animals, and why the Year of the Rat comes first.  We asked the children to choose their favorite year/animal:

Yao Yao: Rooster
Ella: Dragon
Andy: Dog
Olivia M: Horse
Ron: Like them all them all
Isabela: Monkey
Nina: Horse
Olivia N: Rat
Elizabeth: Dragon
Evelyn: Boar (Pig)
Lucy: Dragon

Lucy's mom, brought in some very beautiful and delicate paper cuttings that she got in China. Each child will be able to choose their favorite and they will help to decorate the class with them. We also hung some beautiful decorations. Thank you!"


För er som är intresserade av att veta vilket Kinesiskt År ni är födda kan ni kolla här. För om ni är födda i början av året (januari och februari) är det nämligen inte alls så enkelt att det handlar enbart om årtal, utan även exakt datum då man är född. Själv är jag Råtta. M är Tiger. Även Lill-Skruttan är visst råtta såg jag när jag tittade nu. Fast hon har jord som sitt element medan jag har vatten. Vad nu det betyder? Ännu mer info om de de Kinesiska Zodiakerna kan man förstås läsa på wikipedia också. Och om man googlar på "The Year of the Dragon" för att få veta lite mer om detta kinesiska år kan man bl a hitta denna sida. Här är ett utdrag från den:


Years of the Dragon
Fifth in the cycle, Dragon Years follow the Rabbit and recur every twelfth year. The Chinese New Year does not fall on a specific date, so it is essential to check the calendar to find the exact date on which each Dragon Year actually begins
1904 * 1916 * 1928 * 1940 * 1952 * 1964 * 1976 * 1988 * 2000


The signs of the Dragon
The key to the Dragon personality is that Dragons are the free spirits of the Zodiac. Conformation is a Dragon's curse. Rules and regulations are made for other people. Restrictions blow out the creative spark that is ready to flame into life. Dragons must be free and uninhibited. The Dragon is a beautiful creature, colorful and flamboyant. An extroverted bundle of energy, gifted and utterly irrepressible, everything Dragons do is on a grand scale - big ideas, ornate gestures, extreme ambitions. However, this behavior is natural and isn't meant for show. Because they are confident, fearless in the face of challenge, they are almost inevitably successful. Dragons usually make it to the top. However, Dragon people be aware of their natures. Too much enthusiasm can leave them tired and unfulfilled. Even though they are willing to aid when necessary, their pride can often impede them from accepting the same kind of help from others. Dragons' generous personalities give them the ability to attract friends, but they can be rather solitary people at heart. A Dragon's self-sufficiency can mean that he or she has no need for close bonds with other people.

Så till er Alla vill jag nu önska ett fint Drakår!!


*) Bilderna är tagna från www.thelifebycaroline.blogg.se samt www.istockphoto.com

12 kommentarer:

Coolaannna sa...

Godmorgon!

I´m back :) Hihih mitt internet har strulat heeela helgen och jaa, du förstår säkert min abstinens!!!

Trevlig inlägg saltis! Jag kollade vad jag var och jag var häst :)

Hoppas din helg varit bra! Nu ska jag läsa vidare vad du haft för dig sedan sist!

Ha en fin dag!

Kram Anna

olgakatt sa...

Tack detsamma!
Önskar en som är tupp.

Fourmum sa...

Tack! Dessutom tack för att du delar med dig av denna intressanta information som jag hade missat om jag inte hade läst din blogg ;) Nu ska jag kolla vad jag är :) Ha det så bra! Kram

anna of sweden sa...

Utmaning hos mig idag! Om du har tid mellan alla jobbintervjuer! ;)

KARLAVAGNEN sa...

Intressant! Gnäggar jag! Neeeeigh!!! och galopperar vidare frustande av skratt över beskrivningen av hästen - dress sense? Meee? :-)

Saltistjejen sa...

Coolaanna,
oj strul med internet är inte särskilt roligt. Tur det fixat sig! Tack också för att du berättar att du gillar inlägget!
Kram!!


olgakatt,
jaså du så du är tupp!!
:-)


Fourmum,
tack själ!! Roligt att du tycker om inlägget och bloggen! Jag blir så glad av att höra det.
Kramar!


annaof sweden,
å tack! ska kolla!!!
:-)
Kramis!


Karlavagnen
hahaha där ser man! :-)
Kram!

Annika sa...

Ja, det är nu det ja. Gott Nytt Drakår!!!
KUL!

Game of Thrones!! OMG, som jag gillar den serien!
När drar den igång igen?
Ska bänka mig med tindrande ögon!!!!
Kramar!!

Saltistjejen sa...

Annika,
ja i år är Drakens År. Och Game of Thrones är verkligen såååå BRA! Ruskigt bra till och med!! Men jag har ingen aning om när näst säsong ska börja. Väntar dock med spänning!
:-)
Kram!!

Petchie75 sa...

Härligt att dagiset lär ut och diskuterar olika högtider, sådant gillar jag!! Hoppas på ngt liknande på Vs framtida dagis... vi ska besöka ett privat och dyrt imorgon! De kommunala, som har 262 plsater sammanlagt för 40 000 invånare (!!!) har kö till 2013...
kram!

Saltistjejen sa...

Petra,
ja det är jätteroligt. Det är ju rätt många olika kulturer som finns på dagiset eftersom Rockefeller är en såpass internationell arbetsplats. Universitet är ju ofta det. :-)
Spännande att få höra mer om era dagisplaner också. Hoppas ni hittar något ni blir nöjda med. Det är verkligen viktigt! Otroligt också att de kommunala är såpass få ändå i ett land som Belgien. Här finns ju i stort sett endast privata daghem. Förskolor finns det dock en del public, men även till dem är det rätt lång kötid tror jag eftersom många vill ha barnen där då det är gratis jämfört med att betala mycket dyra pengar för privata varianter eller ha nanny.
Kramar!

Jemayá sa...

Har du förresten sett filmen (tecknad :)) "hur man tämjer sin drake"? Jättebra! Kanske lite häftig än för E, men snart, snart....den handlar ju om vikingar dessutom, rötter, rötter :)

Saltistjejen sa...

Jemayá,
nej det hr jag inte men har tänkt att den kanske vore något för Lill-Skruttan eftersom hon älskar drakar. :-) Men som du skriver har jag tänkt att den kanske är liite för läskig än, men eventuellt kan man se den tillsammans. Ska kanske kolla den först dock så man vet HUR läskig den är.
Kram och tack för tipset!!!