torsdag, januari 19, 2012

Morgonens möte och resten av dagen

I morse drog jag på mig mina gamla intervjukläder igen då. Och promenerade genom ett kyligt men otroligt vackert New York till midtown. Jag älskar att gå genom staden på vardagmorgnarna. Känna hur den precis vaknat till liv. Energin. Se folk gå med sina kaffemuggar i händerna. Sådär målmedvetet. På väg någonstans. Se skolbussar plocka upp skolbarn från gathörnen. Känna doften av bagels komma från något frukostställe man passerar.

Mötet började klockan 9 och jag var där ungefär tio minuter inan utsatt tid. Hann prata med den trevliga receptionisten som gav mig en mugg hett kaffe, och lagom efter att jag druckit ur den kom den första personen jag skulle träffa. Han förvånade mig genom att att hälsa på mig på norska! Det visade sig att han jobbat och bott i Norge ett tag och dessutom varit tillsammans med en norsk tjej tidigare. Hans norska var verkligen bra, även om jag nästan tyckte det lät mer som svenska än som just norska. Troligen för att han inte riktigt hade den norska hurtiga språkmelodin. Det blev ett väldigt bra samtal också. Men då hade vi gått över till engelska igen. Han berättade om vad han arbetade med och hur vissa saker fungerade på företaget. Att han var supertrevlig gjorde att den tiden gick väldigt fort.

Därefter träffade jag ytterligare en av deras VPs (Vice Precidents) men han var betydligt svårare att "läsa av". Det hela gick dock okej förutom att han frågade mig lite om detaljer i mitt skrivprov som jag ju gjorde i början av november innan jag kallades till den första intervjun, och jag hade glömt en hel del detaljer från det, vilket kändes lite jobbigt. Dock tror jag att det var ok trots allt. Han gick igenom det jag gjort då och tyckte det såg bra ut. Men han ville gärna ha ytterligare prov på arbeten jag gjort så jag lovade att skicka honom presentationer och artiklar jag gjort tidigare.

Sist träffade jag den kvinna från HR (personal) som jag haft kontakt med. Hon var också väldigt trevlig och gav mig faktiskt väldigt positiva "vibbar". Men kunde såklart inte säga något mer säkert. Alltså blir det till att vänta. Tills de vet mer. Men jag kände mig otroligt glad när jag gick därifrån. Men som sagt, jag ska självklart kasta ut fler krokar och se ifall det blir napp för än så länge vet jag ju ingenting om framtiden.

Väl tillbaka var det möte på Lill-Skruttans dagis och sedan hann vi även ringa upp Svägerskan och gratulera vilket var himla roligt. Vår present till henne var "The Hunger Games-trilogin" och som tur var hade hon inte läst dem. Inte ens hört talas om dem, så det kändes extra skoj!

Under eftermiddagen har jag sedan suttit och letat upp gamla presentationer och annat som jag ska maila över imorgon förmiddag. Och den där mannen som skulle ringt mig ringde faktiskt inte upp! Kanske beroende på att jag igårkväll skrev ett mail till honom där jag vänligt men bestämt talade om att jag inte hade tid att titta på de videor som han skickat mig en länk till. Det är informationsvideor som handlar om tjänster man som arbetssökande kan köpa av hans företag. Men jag skrev att jag helt enkelt inte hade tid att se dem eftersom jag hade fullt upp med att gå på och/eller förbereda mig inför arbetsintervjuer. Jag skrev dock att han fick ringa mig på avtalad tid ifall han ändå ville prata med mig. Nu gjorde han inte det så jag hoppas att han förstått att jag inte är intresserad av företagets produkter.

Under kvällen har vi haft våra vänner Familjen K på besök. Det blev kinesisk hämtmat och snack. Himla trevligt som alltid. Och barnen lekte bra ikväll utan alltför mycket bråk. Det visade sig att A ska till IKEA imorgon och erbjöd mig att hänga på. Så eventuellt följer jag med honom då.

Nu ska jag njuta av att veckans alla intervjuer och besök på företag är över. Det har varit otroligt lärorikt men också energikrävande. Under två veckors tid har jag faktiskt varit på fyra "intervjuer" och det känns. Nu är det snart fredag och sedan helg. Och det tänker jag njuta av!

11 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Vad kul ändå att det kändes positivt! Det här går ju bra :)

Livet enligt Jenny sa...

Åh duktiga duktiga Saltis!! Jag håller tummarna att det gick så bra som det kändes. =)
Kramen

Anne-Marie sa...

Du har verkligen fått träffa många den senaste tiden. Snart faller allt på plats tror jag. :) Härligt att det kändes bra. Kramar!

Katarina sa...

Det händer saker nu. Det känns för mig som du har träffar här och där. Roligt att det kändes positivt. Förr eller senare kommer du få erbjudandet du önskar, det är jag nog säker på. Kram

Desiree sa...

Jag tycker att du varit superduktig. Det tar ju väldigt på krafterna att prestera sitt yttersta och ha huvudet på skaft med allt nytt man måste snappa upp på intevjuver. Du är väl förtjänt av helgmys nu. Tycker det vara bra att du var ärlig och bestämd och sa att du inte skulle hinna kolla in de där videoklippen.
Ha nu en härlig helg och så håller vi andra tummarna för dig att det ska börja trilla in erbjudanden så att du kan välja och vraka till och med.
Kram!!!

Millan sa...

Josses vilka veckor du haft med intervjuer. ja jag tycker helt klart du ska unna dig sjalv nagra nya klader att intervjuas i :-D. Vad skoj att det kandes positivt efter motet i gar. Jag haller sa tummarna har for dig!!

Stor kram

ExPIAtriate sa...

Wow, intensivt men ibland skont att bara kora pa! Klart du ska skaffa lite tillskott i garderoben. Jag tanker att ibland kanske man ska aterkomma pa andra intervju och da ar det ju trevligt att ha andra klader! Harligt att det kandes sa positivt! Haller alla tummar!
Kram!

Saltistjejen sa...

Trillingnöten,
jaaa! Det kändes så bra igår. Men nu får jag mest vänta. Vad gäller DET företaget alltså.
Kram!


Jenny,
TACK vännen!!!
Kraaam!


Anne-Marie,
ja det har varit intensiva veckor nu såhär efter nyår måste jag säga.
Kram!


Katarina,
ja lite händer det. Samtidigt som jag känner otåligheten krypa runt eftersom inget "riktigt" händer.... ;-)
Men jag hoppas ju som sagt att det jag försöker göra nu ska bära frukt så småningom.
Kramar!


Desiree,
tack! Ja det är verkligen energikrävande att gå på intervjuer. Man försöker tänka på allt. Och vara till sin fördel på alla plan. Alert och koncentrerad. :-)
Och ja det kändes skönt att säga till att jag absolut inte har tid eller ork att kolla några himla videos ockkså! Nu hoppas jag att han slutar ringa mig. ;-)
Kram!!


Millan,
ja det har varit en rätt extrem start på det nya året. :-) Men jag hoppas ju att det inte ska vara förgäves.
Stort tack för dina tummar!!!
:-)
Kramis!


ExPIAtriate wife,
ja jag tror att det enda jag kan göra nu är att köra på. För allt vad tygen håller. Tack för tumhållningen!
Och nytt i garderobeb är verkligen ett måste nu! :-) Blir nog en tur nästa vecka.
Kram!!

Annika sa...

Låter ju lovande det där, Saltis.
goda vibbar bådar gott.
SÅ nyfiken på det du söker, hihi!!!
Kramar och NJUT av fredagen!!

Steel City Anna sa...

Låter som ett trevligt möte!

Saltistjejen sa...

Annika,
ja det känns bra på många vis nu, men visst hoppas jag att få ett mer riktigt besked snart. :-)
Jag ska maila dig senare lite mer detaljer.
Kram!!


Steel City Anna,
ja det var det.
:-)