onsdag, februari 15, 2012

Försäljning av bakverk och böcker

Ja, jag kan inte klaga på att den här Valentine's Day har varit långtråkig eller segdragen på något vis. Nej från i morse har det varit full rulle. När jag lämnat Lill-Skruttan på dagis hjälpte jag till att rulla ut boklådor från dagiset till stället där vi skulle ha vår Book Fair. Vi var ett par föräldrar som hjälptes åt att "skylta" med olika böcker och andra saker också, förutom själva bokhyllelådorna.

Sedan sprang jag hem för att hämta mina bullar. Slängde i mig en kopp te och åt lite frukt också innan jag var tillbaka och började hjälpa till att förbereda inför vår Bake Sale. Både Book Fair och Bake Sale skulle ske på samma ställe, i lobbyn utanför kafeterian på Rockefeller University.

Även i år hade många föräldrar bakat olika bidrag. Under de tre år jag varit med på denna Bake Sale har jag fascinerats och förundrats över hur många föräldrar som engagerar sig. Som bakar. Som kommer och hjälper till. En timme, eller två. Eller kanske en hel dag. Och som kommer förbi och köper. Otroligt så mycket skolorna här bygger på frivilligarbete från just föräldrarna! Eftersom vårt dagis är privat och minst en av föräldrarna måste vara anställd vid Rockefeller University för att man ska få ha sitt barn där, är det i stort sett nästan lika vanligt att se mammor som pappor engagera sig. Folk jag känner som har barn på andra förskolor eller skolor brukar säga att det där oftare är mammorna som gör detta frivilligarbete. Troligen eftersom det är fler mammor som är hemmamammor än pappor som är hemmapappor. Personligen gillar jag att kunna vara med och hjälpa till vid sådana här tillfällen. Det är väldigt socialt och man lär känna fler föräldrar vilket är kul.

Här ser man alla vår Book Fair i ena hörnet av rummet.
 Själv stod jag bakom våra bord med bakverk då jag tog fotot.

Dessa tre "Tons of Love kakor" med frosting samt fullsatta med hjärtan var Lill-Skruttans rums bidrag. Så FINT tycker jag! Alla barnen fick rita hjärtan dagen innan. Då bakade de också kakorna. Sedan gjorde de frosting samma morgon och stack ner alla hjärtan.

Alla tre kakorna såldes. Här är en av köparna.

Och här är "The Swedish rolls".

Några av dagisbarnen hade även gjort själva Bake Sale-skylten som vi satt upp på fönsret.

Försäljningen gick himla bra och alla mina bullar sålde slut. MEN när jag kom hem hittade jag två påsar som jag under morgonens stress glömt ta med!!!! Fast M var lika glad för det eftersom det betyder att vi nu har lite bullar här hemma. Och jag hade ändå med runt 50 bullar så jag gissar att det var rätt okej ändå. Vid 15-tiden hade vi faktiskt sålt slut på allt. Kakor, tårtor, bröd....

Tomma bord

Väl hemma väntade jobb. Återigen frivilligarbete men av annan sort. Jag blev för ett tag sedan tillfrågad om jag kunde tänka mig att sitta med i en ansökningskommitté till ett av sommarprogrammen de har här för studenter som vill forska. Detta gäller studenter som ännu inte är doktorander, utan som fortfarande går sitt andra (sophomore) eller tredje (junior) år på College. Jag sa att jag kunde hjälpa till men har inte haft tid att gå igenom ansökningarna jag blev tilldelad förrän idag. Så det blev ett par timmar med detta nu under eftermiddag och kväll. Vi har möte imorgon (eller idag då eftersom klockan passerat midnatt redan) och ska då diskutera våra kandidater. Ska bli intressant att se hur ett sådant möte går till.

11 kommentarer:

anna of sweden sa...

Vad roligt att det blev så lyckat! Grattis.

Och vad intressant att sitta med i ansökningskommittén. Kul att se hur det går till och bra med erfarenheten.

Stor kram!

Coolaannna sa...

Jag är farcinerad avhur mycket ni hjälper till med allt. Tycker det är fint.
Jag är en sån där mamma som själv håller på att sälja och baka men det är främst till barnens idrottsaktiviteter.

Låter spännande med ansökningskommitén.

Ha en fin dag! Kram Anna

ExPIAtriate sa...

Ansokningskommitten later jatteintressant! Vad roligt och kanske kan leda till annat ocksa? Jag marker aven har i Dubai att foraldrar ar mer engagerade och tar for sig. Det ar inget gnall utan tvart om tycker folk att det ar roligt att hjalpa till efter formaga. Aven ett utmarkt satt att traffa nya manniskor och kanna sig mer delaktig i barnens skolgang. Roligt att det gick sa bra med er bake sale! Vilken tur att du glomde nagra bullpasar, nu har ni att mysa med till fikastunden!
Kram!

Charlie sa ... sa...

Älskar bake sales oct jag tycker det är så fint att många hjälper till, engagerar sig till max!

Er sale ser hur fin ut som helst. Det hade varit så roligt att komma förbi...ibland känns CT långt från NYC.

Grattis till att det blev så lyckat. Fint att den var igår, den 14 februari!

Kramar!!

Saltistjejen sa...

anna of sweden,
tack! ja det var kul. Ansökningskommittén kändes som en bra erfarenhet att få ha varit del i.
Kram!


Coolaanna,
ja hemma i Sverige är det nog mer i barnens fritidsaktivteter som föräldrarna gör mycket frivilligarbete. Som olika idrottsklubbar etc. Det minns jag från då jag var ung och simmade mycket. Kul att du gillar att baka och sälja och vad bra att du hjälper dina barn på det viset!
Kram!


ExPIAtriate wife,
ja, det ska bli intressant och jag tyckte det kunde vara en bra erfarenhet. Nu tror jag inte det kommer leda till så mycket annat i den här vägen, just för att jag faktiskt fick förfrågan efter att ha sökt ett jobb (som jag inte fick) i höstas. Men det kan ändå vara en rolig erfarenhet tänkte jag.
Och detta att hjälpa till mycket (med tid eller pengar eller både och) verkar vara mer vanligt i många länder utanför Sverige. Det är väl både och med det systemet tänker jag, men det jag gillar är att man skapar en fin känsla av "community" alltså att man tillsammans jobbar mot samma mål FÖR sina barn. :-)
Och nu har vi bullar!
:-)
Kram!!


Lotta,
visst är det roligt för att det är en så positiv stämning då! JDu jade varit mycket välkommen förbi, :-) Men det är lite väl långt att ta sig in till staden för en Bake Sale haha!! Under arbetstid dessutom. Lite gränser har ju även ditt busande. ;-) Och ja, vi valde V-Day just för att det brukar vara en bra dag för lite Bake Sale på universitet.
Kramis!!

Annika sa...

Du ör flitig och duktig och dessutom GÖR di så superfina bakverk!!
Förstår att det var en mkt hektiskt dag igår, men rolig!!

Ja, folk är otroliga på att hjälpa till på skolorna här!! Inga problem på den punkten!
OCH det fortsätter hela vägen genom HS också :-)
BRA!
Ja har varit dålig på att volontera sen K började i högre klasser.
DÅ hon gick i klass 1-6 var jag nog på skolan minst en ggn i veckan och volonterade.

KRAMAR!!!!

Saltistjejen sa...

Annika,
tack! Ja man vill ju gärna vara med och försöka förbättra skolan på det vis man kan. Och eftersom det är mycket här som bygger på just frivilligarbete så blir det naturligt. Sedan förstår jag att folk som arbetar heltid inte alls har den tiden även om de kanske skulle vilja.
Kraaam!!

Desiree sa...

Kul att bok fair:en blev så lyckad. Jag visste ju att dina bullar skulle sälja slut på nolltid :-)
Men tur att du glömde två påsar hemma så att M kunde få njuta av några och ni också har några kvar. Jag var frestad och sugen på bullar hela dagen igår efter att ha sett dina bilder både här på bloggen och på FB.
Ja det där med volontär arbete verkar mycket vanligare i USA och då är det ju framförallt mammorna som engagerar sig en hel del. Det är ju så att systemet bygger på detta. Men det är otroligt att så många hjälper till. Det blir å andra sidan ofta väldigt trevligt och lyckat med sådana här tillställningar om alla hjälps åt lite.
Kram!

Saltistjejen sa...

Desiree,
hahaha så du blev så frestad?!? Men du KAN ju köpa en kanelbulle på ngt kondis också. Det kan ju inte vi.. ;-)
Och visst är det stort med volntärarbete här. Inte enbart i skolorna eller annat som gäller barn utan rent allmänt. Många hjälper t ex till här i Central Park då och då som volontärer. Eller på speciella events. Eller hjälper till med med "socialt volontärsarbete" som att laga mat till hemlösa eller fattiga barnfamiljer. Eller med helt andra saker. Jag gillar att folk engagerar sig i saker som kanske inte är "rädda hela världen" men ändå sådant som gör sin närmaste omgivning bättre.
Kram!!

Fröken Anki sa...

Vad roligt att det blev så lyckat! Visst är det fantastiskt bra att föräldrar ställer upp såpass med hjälp till sina barns skolor och förskolor. Det har jag också god erfarenhet av från USA. Och som du säger så är det ett ypperligt tillfälle att lära känna varandra. Både föräldrar och lärare. Samarbetet kring barnen blir ett helt annat efter såna dagar.

Klart att bullarna sålde slut. Vem kan motstå svenska kanelbullar?
Himla gullig Valentin-present också till M. Vet ju hur gott det är med svenskt godis när man befinner sig långt borta från det. Fast nu har ni ju nära ändå! ;)

Jättefina kort från E också!
Ha en fin onsdagskväll nu.
kram

Saltistjejen sa...

Fröken Anki,
ja visst är det otroligt vad föräldrarna ställer upp här. Men det är också ett helt annat system som bygger mer på just ATT föräldrarna faktiskt GÖR det. Jag gillar att man blir mer delaktig i saker som sker och att man lär känna både lärare och föräldrar på ett annat vis. Det gör att miljön känns tryggare och även att man får en "vi-känsla" där man strävar mot samma mål på något vis. :-)
Kram!!